Een geanimeerde GIF in slechts 2 uurtjes tijd zonder technische kennis!

Leer hoe je ideeën kunt testen.

Je hebt de opdracht gekregen een bericht te maken die klanten behoudt stimuleert en bezoekers naar je website trekt. Je hebt verschillende ideeën bedacht waarvan je denkt dat die zouden kunnen werken.

Het probleem is alleen dat je niet zeker weet welk idee de grootste impact zal hebben?. En je hebt niet de tijd en middelen om elk idee volledig uit te voeren. Met welk idee moet je verder gaan? Dit is een situatie waarin het handig is om bedrijfsexperimenten op te zetten. Door deze uit te voeren, kan je ideeën op kleine schaal testen voordat je grote risico’s neemt of aanzienlijke middelen inzet voor een groter project.

Waarom experimenten uitvoeren?

Veel bedrijven groeien niet tenzij ze innoveren, en innovatie komt voort uit het ontwikkelen en implementeren van nieuwe ideeën. Innovatie brengt echter meestal een risico met zich mee: fundamentele veronderstellingen kunnen onjuist zijn, nieuwe producten werken mogelijk niet goed of sluiten niet aan bij de wensen en behoeften van je beoogde klant.

 

Daarom is het zo handig om bedrijfsexperimenten uit te voeren. Door ideeën te testen, kun je begrijpen hoe ze op grotere schaal kunnen presteren. Je kunt ook leren van je fouten en je ideeën verfijnen en verbeteren.

Bedrijfsexperimenten kunnen van alles zijn, van zeer eenvoudige tests (bijvoorbeeld het wijzigen van het welkomstbericht op je website of het testen van een nieuw proces voor het afhandelen van telefonische vragen) tot meer complexe projecten (bijvoorbeeld het testen van een nieuw product via een externe landingspagina)

Mijn hypothese

Ik zat al een tijdje met het idee voor het maken van een 3D GIF om meer interactie te krijgen met mijn Facebook fans en connecties op Linkedin. Een afbeelding zegt immers meer dan 1000 woorden. En een 3D GIF dan? 10.000? 50.000? 100.000?

Bij het aandragen van ideeën gebruiken wij de ICE score. Degene die met het idee komt moet per idee een score geven op een schaal van 1 tot 10, voor elk van de volgende criteria:

  • De mogelijke impact van het idee
  • De effectiviteit van het idee
  • De eenvoud om het idee te implementeren

Na rangschikking van de score en de benodigde research bleek het idee veel eenvoudiger te implementeren dan vooraf verwacht.

Het resultaat: in een kort en krachtige samenwerking, inclusief video shoot met Spinlink, een kant en klaar 3D GIF in slechts 2 uurtjes tijd zonder technische kennis!